Séria Command and Conquer
1. 5. 2009
Séria Command and Conquer
Pred 13-timi rokmi vyšla prvá hra, ktorá mala vo svojom názve Command and Conquer, bola to hra Tiberian Dawn. Táto séria dodnes pokračuje, mnohé sa zmenilo, ale jej popularita jej zostala. Jedná sa totiž o legendárnu sériu, ktorá definovala žáner realtime stratégii a zaslúžene dostala miesto v sieni slávy známeho herného servera IGN.
Dune II
Hra z roku 1992, ktorá položila základy žánru RTS a ktorú má ,,na svedomí“ Brett Sperry. Tento muž, spoločne s Louisom Castlom založil firmu Westwood Studios a pracoval na všetkých hrách série Command and Conquer až do roku 2002, keď ho opustil. Dnes stojí na vysokom poste vo firme Electronic Arts. Samozrejme, že revolučný nápad z Dune II neprišiel len tak, hra bola inšpirovaná dvoma titulmi- Herzog Zwei, akčná hra, kde bolo po prvý krát použité ovládanie v reálnom čase; v hre ste ovládali jeden bojový stíhač a museli ste mu zabezpečiť palivo zo základní. Druhou hrou bol Eye of the Beholder, RPG s dielne samotných Wetwood Studios. Vývoj Dune II trval 2 roky a bol v nej použitý základ systému, ktorý sa používa v hrách série Command and Conquer. Pred Dune II vyšlo RPG Dune, ktoré sledovalo dejovú líniu rovnomenného románu slávneho autora sci-fi Franka Herberta. Po Dune II nasledovalo ešte Dune III a Dune IV, kde bol herný systém ďalej zdokonalený.
Command and Conquer (Tiberian Dawn)
Už pri vývoji Duny II vývojári premýšľali, čo by sa dalo ešte vylepšiť. Dune II slávila úspech a tak sa rozhodlo realizovať projekt asi najpopulárnejšej strategickej hry, ktorá s konečnou platnosťou definovala žáner stratégii odohrávajúcich sa v reálnom čase. Hra dostala názov Command and Conquer a na pulty predajní sa dostala 31. augusta 1995. na obrazovkách počítačov sa začal konflikt odohrávajúci sa v 90-tych rokoch 20. storočia, medzi GDI (Global Defense Initiative), vojenskou organizáciou zriadenou OSN, ktorá má na svete udržiavať mier a poriadok a Bratstvom Nod- náboženskou sektou vedenou charizmatickým megalomanom menom Kane, o mimozemskú látku menom Tibérium, podľa rieky Tiber, kde dopadol meteorit, ktorý na Zem tento minerál zavliekol. Tibérium malo obrovské technologické a energetické využitie, ale bolo toxické a životu nebezpečné. Táto látka sa začala po zemi nekontrolovateľne šíriť a ničiť všetko živé, s čím prišlo do styku. GDI sa snaží Tibérium zničiť a zastaviť jeho šírenie, kým Bratstvo Nod v ňom vidí božie posolstvo a kľúč k budúcnosti ľudstva- prvá tibériová vojna sa začala!
Názov hry spočiatku nebol istý, existovali obavy, že ,,Command and Conquer“ môže niekto vnímať ako sexuálny podtext a vznikol variant ,,Build and Destroy“, ale tvorcovia hry boli neoblomní.
Prvá verzia Command and Conquer bola len pre MS DOS, až Gold verzia z roku 1997 bežala aj na Windows 95 a MAC, okrem toho sa rozlíšenie zvýšilo z 320x200 na 640x400 a pribudli animované ikony jednotiek.
Titul mal konkurenciu v hre Warcraft od štúdia Blizzard, ale grafika VGA a prepracovanosť detailov znamenali jasný triumf pre Command and Conquer. Ďalšou výhodou bol sidebar, ktorý zjednodušil ovládanie, zlučovanie jednotiek do skupín a hrané videá, bez ktorých si dnes nevieme predstaviť žiadnu hru s názvom Command and Conquer. S pomocou počítačových efektov sa skvelé výkony živých hercov spojili s digitálne vytvoreným prostredím- tento nápad bol v hernom prostredí novinkou a Westwood Studios tak vytvorili charakteristické znamenie svojich hier.
Úspech Command and Conquer bol obrovský a stal sa kultom. Dve úplne odlišné strany, originálne jednotky, silný a prepracovaný príbeh, do ktorého vás vtiahnu živí herci sa stali legendárnymi. K tomu sa pridala skvelá hudba od Franka Klepackeho a na svoju dobu dokonalý multiplayer, takže tento titul vám je schopný priniesť zábavu aj po mnohých rokoch. Nasledovali ďalšie diely, v ktorých vynikla prepracovanosť príbehu a tak dostal prvý diel názov Tiberian Dawn.
Command and Conquer: Covert Operations
Za pomerne krátky čas, 30.apríla 1996, sa hra Command and Conquer dočkala prvého oficiálneho datadisku s názvom Cover Operations. Do hry pribudlo 15 nových misií, ktoré ste si mohli spustiť v ľubovoľnom poradí v hlavnom menu hry a nenadväzovali na seba. Ďalej pribudli nové mapy pre multiplayer, skladby do soundtracku a možnosť nastaviť rozlíšenie na 640x480.
Command and Conquer: Red Alert
Po úspechu Tiberian Dawn, ktorému mohol konkurovať asi len Warcraft II, sa Westwood Studios rozhodlo uviesť na trh ďalší titul, ale keďže pokračovanie Tiberian Dawn bolo ešte len v rannom štádiu vývoja, svetlo sveta uzrel podobný, ale ani zďaleka totožný titul s názvom Command and Conquer: Red Alert.
Základným kameňom príbehu bolo, že Albert Einstein v snahe zabrániť hrôzam spáchaným v druhej svetovej vojne, zostrojil v roku 1946 v mestečku Triniti v USA Stroj času a vrátil sa s ním v čase do roku 1924, aby zabil Adolfa Hitlera ešte predtým, než sa v Nemecku objavia nacisti. Bez nacistického Nemecka však nemal v Európe kto konkurovať Sovietskemu Zväzu, a tak sa v 50-tych rokoch stal strojcom druhej svetovej vojny Josif Stalin. Bojiskom sa stáva Európa, kde ZSSR bojuje proti západoeurópskym krajinám podporovaných USA. Takto teda začína druhá svetová vojna a v sirénach sa rozoznieva červený poplach!
Pôvodne bol Red Alert myslený ako predohra k Command and Conquer, preto v ňom uvidíte Kana ako Stalinovho poradcu. Viacmenej, od tohto zámeru sa upustilo a Kane sa už v ďalších pokračovaniach neobjavuje.
Hra bola obohatená o novu SVGA grafiku, ktorá priniesla detailné modely jednotiek a budov. Obľúbené sa stali sci-fi zbrane v podobe spojeneckej Chronosféry a sovietskej Tesla technológie. V hre opäť vidíme hrané filmy, takže máte pocit, že sledujete film. Úspech opäť zaručovali dve úplne odlišné frakcie, ako aj novinka- boje na vode. Nechýba skvelá hudba, skladba Hellmarch sa stala legendou. Málo známou skutočnosťou je to, čo vykrikuje hlas v tejto skladbe- je to ,,Die Waffen legt an!“, čo znamená ,,Zbrane, pripraviť!“.
Zaujímavosťou je, že na Red Alert bežali reklamy aj v televízii, možno aj preto sa predalo toľko kusov.
Red Alert je zapísaný v Guinessovej knihe rekordov ako najpredávanejšia stratégia na svete. V roku 2003 bolo predaných cez neuveriteľných 12 miliónov výtlačkov, čo je viac, než polovica zo všetkých dovtedy predaných hier zo série Command and Conquer.
Command and Conquer: Red Alert Counterstrike & Aftermatch & Retaliation
Úspech Red Alert primäl tvorcov, aby vydali ďalšie dva datadisky. Prvý, vydaný 31. marca 1997 niesol názov Counterstrike a priniesol 6 nových jednotiek, 8 nových skladieb do soundtracku, viac, než stovku nových máp pre multiplayer a 16 nových misii, ktoré boli, rovnako ako v druhom datadisku, spustiteľné v ľubovoľnom poradí a príbehovo na seba nenadväzovali.
Keďže hráči chceli ešte viac, 30. augusta 1997 vyšiel druhý datadisk, Aftermatch, ktorý opäť priniesol nové jednotky, skladby do soundtracku a 18 misii pre singleplayer.
O rok neskôr prišiel titul pre konzole PlayStation s názvom Retaliation s 19-timi novými misiami. Na žiadosti fanúšikov potom vyšiel patch, ktorý nové misie a videá pridal aj do PC verzie.
Command and Conquer: Sole Survivor
Ďalším titulom do série CnC sa stal 30. septembra 1997 Sole Survivor. Jedná sa o menšiu odbočku, ktorá nemá na svet Command and Conquer žiadnu náväznosť, ide totiž o multiplayerovú online hru vychádzajúcu z pôvodného Tiberian Dawn a jeho enginu. V hre si vyberáte jednu jednotku spomedzi dobre známych vozidiel či pechoty, ale aj dinosaurov. Každá jednotka má svoje špecifické vlastnosti- rýchlosť, silu, štít,... S touto jednotkou bojujete na mape s ostatnými hráčmi a zbierate rôznofarebné debny, ktoré vám dávajú rôzne bonusy. Naraz môžu hrať až 50 ľudí a vyhráva ten, kto zostane ako posledný, ale je tu aj mód Capture the flag.
Sole Survivor nemal veľký úspech a ukázal, že hráči očakávajú najmä stratégie. Dnes túto hru už nepodporujú prakticky žiadne herné servery.
Command and Conquer: Tiberian Sun
Keď už hráčov omrzelo hranie Red Alert a dvoch datadiskov, 24. septembra 1999 vychádza pokračovanie zápletky okolo Tibéria a konfliktu medzi Bratstvom Nod a GDI, s názvom Tiberian Sun. Tentoraz sa už konflikt odohráva v budúcnosti, okolo roku 2030- Kane sa vrátil a hoci si všetci mysleli, že umrel pri útoku Iontovým kanónom na Hlavný chrám Bratstva Nod v Sarajeve. S ním sa vrátila aj jeho vízia tibériovej budúcnosti ľudstva a začína sa druhá tibériová vojna!
Hoci sa už v tej dobe začali objavovať prvé tituly s 3D grafikou, Tiberian Sun si ponechalo dva rozmery, takže po grafickej stránke to už neboli v tej dobe také orgie. Každopádne, apokalyptické prostredie Tibériom zničenej zeme, prepracované modely jednotiek, ktoré kopírujú terénne nerovnosti rozhodne nikoho neurazilo. Nezabudlo sa ani na klasické hrané videosekvencie, ktoré výborne oživujú mimoriadne prepracovaný príbeh. Keďže hra sa odohráva v budúcnosti, pribudli sci-fi technológie ako napríklad bojové roboty, kyborgovia či technológia stealth.
Command and Conquer: Tiberian Sun Firestorm
Pomerne skoro po vydaní Tiberian Sun, 29. februára 2000 sa do predaja dostal aj datadisk s podtitulom Firestorm. Ten priniesol 9 príbehovo prepojených misii za každú frakciu. Príbeh, dopĺňaný skvelými videikami, rozvíja dej zo základnej hry- nástupca Kana Anton Slavik sa snaží spojiť rozpadávajúce sa Bratstvo Nod, ktoré sa po porážke vo vojne a údajnej smrti vodcu Kana rozdelilo. Slavik tak sfunkčnil superpočítač disponujúci umelou inteligenciou CABAL. Medzitým sa do rúk GDI dostalo mimozemské zariadenie Tacticus, ktorý by mal ukrývať kľúč k likvidácii Tibéria, ale jediný, kto dokáže Tacticus aktivovať je CABAL a tak sa vo svojej kampani na neho obráti aj GDI. Superpočítač však prepadne túžbe po moci, zradí obe frakcie a začne s vlastnou armádou kyborgov vojnu proti ľudstvu. Do hry pribudlo niekoľko nových jednotiek a máp a k tomu mód pre multiplayer World Domination.
Command and Conquer: Red Alert 2
Ešte v roku 2000, konkrétne 26. októbra, bolo vydané pokračovanie hry Red Alert. To sa odohráva po víťazstve spojencov a Stalinovej smrti. Spojenci do čela ZSSR dosadili Alexandra Romanova, ktorý im mal slúžiť ako bábka. Nie všetko však vyjde tak, ako má- Romanov chystá pomstu a s pomocou šialeného vedca Yuriho, ktorý sa špecializuje na technológiu pre ovládanie mysle, znovu vybuduje Červenú armádu, ktorú chystá vrhnúť proti spojencom. Tentoraz však Európu Sovieti oblúkom obídu a vrhnú sa priamo na USA vedené prezidentom Michaelom Douganom. Hoci sa v období vydania Red Alert 2 čoraz viac rozmáhala 3D grafika, mierne vylepšený engine z Tiberian Sun nesklamal. Nesklamali ani hrané videá, herci sa skutočne predviedli.
Skvelú atmosféru invázie do USA dotvárala hudba pod taktovkou Franka Klepackého a dve úplne odlišné strany s novými jednotkami si získali hráčske srdcia. Obe strany boli dobre vyrovnané, čo sa premietlo vo výbornom multiplayeri.
Command and Conquer: Red Alert 2- Yuri‘s Revenge
12. októbra 2001 vyšiel datadisk pre Red Alert 2 s názvom Yuri‘s Revenge. Po porážke Sovietskeho zväzu sa k slovu hlási vedec Yuri, ktorý po vojne zmizol. Keďže jeho plán na ovládnutie sveta prostredníctvom ZSSR nevyšiel, rozmiestnil po celom svete zariadenia na ovládanie mysle. Jeden z nich, na ostrove Alcatraz, sa však neaktivuje a tak žije nádej na záchranu sveta v podobe spojencov. Spojenci ako aj sovieti sa vo svojich 7-misiových kampaniach vracajú s pomocou Stroja času do minulosti a snažia sa Yurimu zabrániť v realizácii jeho plánu.
Pribudli nejaké nové jednotky a nová frakcia, Yuri, za ktorého si síce v kampaniach nezahráte, ale multiplayer o neho neostal ochudobnený. Grafika zostala viac-menej rovnaká ako v pôvodnej hre, ale na zábavnosti to nič neubralo.
Command and Conquer: Renegade
26. februára 2002 vyšla ďalšia žánrová odbočka od žánru RTS- Command and Conquer: Renegade. Jedná sa o akčnú 3D strieľačku odohrávajúca sa v období, keď vo svete zúri prvá tibériová vojna. Špeciálne komando Bratstva Nod s názvom Čierna ruka unieslo na rozkaz samotného Kana troch popredných odborníkov na Tibérium- doktora Ignatia Mobiusa, jeho dcéru Sydey a doktorku Elenu Petrovovú. GDI preto posiela na ich záchranu vás v podobe člena komanda GDI Nicka Parkera.
V hre ste mali mať možnosť ovládať všetky vozidlá GDI aj Nodu z Tiberian Dawn, vyhadzovať do vzduchu náložami C4 budovy, alebo zažiť zblízka výstrel z Iontového kanónu, ale po grafickej stránke sa to príliš dobre nepodarilo. Zaostávala taktiež umelá inteligencia.
Napriek všetkému mal Renegade skvelú hrateľnosť a multiplayer. Tam ste mohli hrať za GDI aj Nod, každá strana mala svoju základňu s Rafinériou a Harveterom, ktoré ste mali ubrániť. Za nazbierané kredity ste sa mohli stať nejakou pešou jednotkou z hry, alebo si kúpiť nejaké vozidlá či letectvo. Vašou úlohou je zničiť nepriateľskú základňu a ubrániť vlastnú do určitého časového limitu, v tom vám pomáhajú obranné stavby vrátane Obelisku a skutočnosť, že Inžinier môže budovy opravovať. Ak vám však budovu zničia, bude to mať za následok stratu možnosti vyrábať určitý typ jednotiek, zdraženie ich ceny alebo spomalenie výroby. Budovy môžete ničiť hrubou silou jednotiek, náložami alebo položením navádzača Iontového kanóna za GDI alebo atómovej bomby za Nod. Ak sa vám nepodarí zničiť nepriateľskú základňu v časovom limite, vyhráva ten, kto má väčšie bodové skóre.
Command and Conquer: Generals
Ešte nikdy sa okolo nejakej hry zo série CnC nenamnožili toľké kontroverzné názory. Generals boli evidentne inšpirované útokmi u 11. septembra 2001, čo mnohých fanúšikov pobúrilo. Hra vyšla 11. februára 2003, už v plnej réžii Electronic Arts. Objavujú sa 3 nové frakcie- USA, Čína a teroristická organizácia Global Liberation Army- GLA. Napriek kontroverzným názorom sa postupne Generals stali medzi hráčmi obľúbeným titulom.
Strategická hra zo série Command and Conquer sa tu konečne stretla s 3D grafikou, nový engine SAGE priniesol výborné modely jednotiek, výborné efekty a prepracované prostredie.
Hlavným mínusom Generals bolo hlavne priradenie do série CnC, od hry sa očakávali hrané videosekvencie, ktoré sa však nedostavili ako aj lepšia hudba. Taktiež hra na sériu nenadväzovala príbehovo. Budovy ste mohli stavať len s pomocou buldozérov a namiesto ťažby surovín ste ich zbierali zo skladísk. Našťastie zostali zachované superzbrane, obsadzovanie nepriateľských budov či povyšovanie jednotiek v boji.
Hra sa taktiež vyznačovala diametrálne odlišnými frakciami- komunistickou Čínou, so silnými pozemnými jednotkami, teroristickou organizáciou GLA so záškodníckym spôsobom boja a USA s výraznou leteckou prevahou. Táto výhoda sa najlepšie ukázala v multiplayeri. Singleplayer však nebol nič extra, za každú stranu sme mali 7 misií s plytkým príbehom.
Command and Conquer: Generals Zero Hour
Rovnako, ako všetky hry série CnC, aj Generals sa dočkali datadisku, ktorý vyšiel 23. septembra 2003. Opäť chýba nejaký hlbší príbeh- boj Číny a USA proti GLA. Akýmisi živými televíznymi vstupmi nám chceli tvorcovia navodiť atmosféru reálneho konfliktu, ale obávam sa, že nikoho neohúrili. Datadisk priniesol pár nových jednotiek, 25 máp a mód ,,Výzva“, kde bojujete proti nepriateľským generálom. Vy si vyberiete jedného z 9-tich (3 za každú stranu) a proti ostatným bojujete. Každý z nich má svoje unikátne jednotky, ale aj obmedzenia a tak im musíte prispôsobiť stratégiu. Zero Hour mal úspech opäť najmä v ďaka multiplayeri.
Command and Conquer: The First Decade
Vo februári roku 2006 prichádza 10. výročie od vydania prvej hry série Command and Conquer. Electronics Arts to pochopiteľne využilo a vydalo obrovskú kompiláciu s názvom The First Decade. Tá obsahovala všetky diely série s výnimkou Sole Survivor fungujúce pod Windows XP a s najnovšími patchmi, vrátane datadiskov. K tomu pribudlo bonusové DVD s videami zo zákulisia všetkých hier CnC a rozhovor s Louisom Castlom, jedným zo zakladateľov Westwood Studios; a 70-stranový manuál ku všetkým hrám v peknom obale.
Séria Command and Conquer prešla dobrými aj zlými časmi a oprávnene patrí do zlatého fondu herných klasík- sú to predsa hry, ktoré definovali žáner RTS a patria medzi najúspešnejšie na svete. Hoci sa dlho zdalo, že séria vymrie, veci sa dali do pohybu a s titulmi Command and Conquer 3: Tiberium Wars, datadiskom Kane‘s Wrath, Red Alert 3 a datadiskom Uprising sa vrátila v plnej sile.
Názov Command and Conquer a všetko, čo sa pod ním skrýva zostane navždy zapísané v mysliach hráčov a fanúšikov RTS po celom svete.
mwmdjosjLD
(filipko1896, 22. 2. 2013 15:45)